ماهنامه شمیم شمال

گیلان، مازندران، گلستان ۰۱۹۲۴۲۱۱۰۶۰ ۰۹۳۹۴۲۱۱۰۶۰ مدیرمسئول:سیدتراب سیدجواهری سردبیر:مازیارعارفانی مدیرفنی:رحیم ناظریان

ماهنامه شمیم شمال

گیلان، مازندران، گلستان ۰۱۹۲۴۲۱۱۰۶۰ ۰۹۳۹۴۲۱۱۰۶۰ مدیرمسئول:سیدتراب سیدجواهری سردبیر:مازیارعارفانی مدیرفنی:رحیم ناظریان

انرژی هسته‌ای و کاربرد آن در پزشکی

انرژی هسته‌ای و کاربرد آن در پزشکی

دکتر علی نیک‌کار(پزشک و معاون دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن)



فن‌آوری هسته‌ای چیست؟

اشاره: دانش تبدیل اورانیوم طبیعی که در طبیعت وجود دارد از طریق شکاف اتم‌ها به اورانیوم غنی‌شده که دارای انرژی بسیار زیاد است، فن آوری هسته‌ای نام دارد.

فرآیند تهیه سوخت هسته‌ای از اورانیوم، فرآیند بسیار پیچیده و ظریفی است و دانش انجام این کار از جملهدانش‌های پیشرفته بشری است. تبدیل اورانیوم غنی‌شده، راه‌های مختلفی دارد که دو نوع رایج آن از طریق دستگاه سانتریفوژ و از لیزر می‌باشد.

کشورهای قدرتمند جهان، دانش هسته‌ای را در انحصار خود گرفته‌اند و به‌راحتی اجازه دسترسی دیگرکشورها به این دانش را نمی‌دهند. در حال حاضر حدود 8 کشور این دانش را در اختیار دارند.

در یک تقسیم‌بندی کلی،  کاربردهای انرژی هسته‌ای در دو بخش نظامی و غیرنظامی با اهداف صلح‌جویانه قرار می‌گیرد و یکی از مصادیق اهداف صلح‌جویانه، کاربرد آن در علم پزشکی است.

نگارنده سعی دارد، در این مقاله به کاربرد انرژی هسته‌ای درعلم پزشکی بپردازد

ادامه مطلب ...

ضرورت سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی

 

فرهاد رستمیان کارشناس مدیریت بازرگانی ودانشجوی دکترای علوم اقتصادی:

ضرورت سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی

درچارچوب دیدگاه مقام‌معظم‌رهبری


 

قابلیت‌ها و شرایط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه ایرانی با توجه به حضور نیروی انسانی متخصص و با انگیزه، که تشنه کار و جویای نام و مترصد فرصت است ازجمله نکات بارز و قابل توجهی است که چنانچه در مسیر درست و منطقی قراربگیرد؛ طی مدت زمان اندکی خواهد توانست موفقیت‌های کلان اقتصادی و توسعه پایدار کشور را در ابعاد گوناگون برای جامعه به ارمغان آورد. به گونه‌ای که ساختار اقتصادی و اجتماعی کشور را دچار تحول مثبت کند.

    این مهم تنها درصورتی محقق خواهد شد که دولتمردان و حاکمان سیاسی با دور‌اندیشی منطقی و اقدامات کارشناسی خود با مدیریت کارآمد و استراتژی حساب شده‌ای فرایند توسعه پایدار کشور را طراحی کرده و درادامه به منظور کسب رضایتمندی عامه مردم براساس برنامه‌های ارائه شده، جامعه انسانی را برای جذب دستاوردهای آن بخصوص دستیابی به اصل عدالت اجتماعی و اقتصادی مهیا سازند.

ادامه مطلب ...

انقلاب اسلامی و فرهنگ مدرنیته جهانی

انقلاب اسلامی و فرهنگ مدرنیته جهانی

درویشعلی شمس



 

در آستانه آغاز دهه‌فجر انقلاب اسلامی ایران قرار داریم، انقلابی که احیاگر مجدد اسلام ناب محمدی(ص) بوده و امروزه با امامت جانشین برحقش، نائب امام‌زمان، مقام‌معظم‌رهبری(مدظله) استمرار می‌یابد.

   انقلاب اسلامی یک پدیده معنوی است که هرگونه موضع‌گیری ما نسبت به آن، ما را در جایگاه خاصی از قرب و یا بعد نسبت به معنویت قرار می‌دهد و این است که نمی‌توان نسبت به آن چشم بر هم گذاشت و آن را نادیده انگاشت، زیرا به همان اندازه، از جایگاه قرب معنوی به جایگاه بعد از حقیقت پرت می‌شویم. به همین جهت می‌توان آن را یک رستاخیز معنوی به شمار آورد که حساب و جایگاه هر کس را در دوران کنونی، که دوران تقابل انقلاب اسلامی با فرهنگ مدرنیته است، تعیین می‌کند.

   امام خمینی(ره) به عنوان مسلمانی ژرف‌اندیش و عارفی حماسی، ناظر به منظری بود که چشم فرهنگ مدرنیته، سال‌ها نسبت به آن نابینا شده بود و از ساحتی سخن می‌گفت که فرهنگ مدرنیته امکان درک آن را نداشت. لذا مدرنیسم همچون نابینایی بی‌خرد، با انقلاب‌اسلامی درگیر شد و در هر حرکتی، شکستی بر شکست‌های قبلی خود افزود. چرا که خود را از بسیاری از امکان‌های عالم هستی، بیرون انداخته بود. غافل از اینکه انقلاب اسلامی آمده تا بشریت را با امکاناتی آشنا کند که ماوراء جهانی است که فرهنگ مدرنیته در آن زندگی می‌کند و با عقل پژمرده خود می‌خواهد ادامه حیات دهدم.

ادامه مطلب ...

کنترل مهاجرت به شهر، با گازرسانی به روستاها

مشایخی فرماندار سابق تنکابن،

کنترل مهاجرت به شهر، با گازرسانی به روستاها



 مشایخی که در دوره تصدی گری پست فرمانداری ویژه تنکابن، پیگیری‌های مستمری در زمینه گازرسانی به روستاهای تابعه شهرستان داشت، در روز افتتاح گازرسانی به چهار روستای تنکابن حضور یافت. آبکله سربزرگ و کوچک، لشگرک و گیل محله چهار روستایی بودند که به همت مسئولین کنونی و سابق شهرستان از دست زمستان‌های سرد و بخاری‌های نفتی راحت شدند. زحمات فرماندار سابق تنکابن در پیگیری امور مربوط به انتقال گاز به این روستاها غیر قابل انکار است. به همین دلیل در شلوغی جمعیت گفتگویی با وی ترتیب دادیم که از نظر می‌گذرد. وی ضمن تبریک و گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب، مهمترین دستاورد انتقال گاز به روستاهای تنکابن را، پیشگیری از مهاجرتشان به سطح شهر دانست. وی یادآور شد هم اکنون بسیاری از جوانان و خانوارهای روستایی تنها به دلیل بهره‌مندی از امکاناتی نظیر گاز طبیعی راهی شهر می‌شوند که توجه به این مسئله می‌تواند بسیاری از اهداف دولت مبنی بر عدم مهاجرت‌هایی اینگونه را تحقق بخشد. مشایخی با ابراز خوشحالی از بهره‌مندی روستاهای یاد شده از نعمت گاز گفت: بنده یکی از دغدغه‌هایم در دوره فرمانداری تنکابن، معطوف به مسائل زیربنایی بود و بسیار به این موارد اهمیت می‌دادم. گاز نیز بعد از ترمیم آب شهرستان اولویت دومم بود. شاید باور کردنش سخت باشد، اما تلاش شبانه‌روزی همکارانم در فرمانداری بر این بود تا این اهداف در مدت زمان کوتاهی محقق شود.

ادامه مطلب ...

می‌توان روزهای بهتری را انتظار کشید

می‌توان روزهای بهتری را انتظار کشید

مازیار عارفانی

روزگار بسیار سختی برای نوشتن است. روزگاری که هر جمله می‌تواند معناهای متفاوتی به خود بگیرد و مخاطبان شمیم را به برداشت‌های گوناگونی رهنمون سازد. خوشبختانه امروز، به خاطر مواضع صریح و شفاف‌مان، در جایگاهی ایستاده‌ایم که به عنوان پرفروشترین نشریه محلی غرب‌مازندران، بسیاری از مردم، منتظر جهت‌گیری ما برای نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند. باید این واقعیت را پذیرفت که ارتباط بیش از 10 الی 15هزار مخاطب در طول ماه، رسالت مطبوعاتی را بر ما بسیار دشوار و نفس‌گیر نموده است. رسالتی که با کوچکترین لغزشی می‌تواند موجبات سرافکندگی و شرمساری نیز گردد. ما می‌توانیم با موضع‌گیری‌های جهت‌دار، به هر حال بخشی از افکار عمومی را به نفع کاندیدایی خاص سوق دهیم و مطامع شخصی را بر منافع جمعی ترجیح دهیم. اما هرگز چنین رویه‌ای جزو رویکردهای ما نبوده و نیست. ما به عنوان نشریه‌ای آزاد که وابسته به هیچ حزب، گروه یا جریانی سیاسی نبوده و نیست و نخواهد بود، به عنوان نشریه‌ای به مرکزیت تنکابن، عباس‌آباد و رامسر، هرگز از کاندیدایی مشخص حمایت نمی‌نماییم، و رای خود را محفوظ نگاه داشته و هرگز نظر شخصی خویش را اعلام نخواهیم نمود؛ بلکه فضا را برای ابراز عقیده تمامی کاندیداها فراهم کرده و از آنان برای اعلام مواضع‌شان دعوت به عمل می‌آوریم، تا مردم، خود از میان آرا و برنامه‌ها نسبت به انتخاب اصلح اقدام نمایند.  

من و تو خوب می‌دانیم که چه برهه حساسی را پیشرو داریم. انتخاباتی از جنس مجلس یا شورای شهر علاوه برآنکه بر روی مسائل کلان کشوری تاثیرگذار است، بی‌گمان می‌تواند پیشرفت و آبادانی یا خدای‌ناکرده عقب‌ماندگی منطقه را موجب شود. بنابراین باید تمام تلاش خود را به کار ببندیم و اصلح‌ترین را برگزینیم. با نگاهی به گذشته و تفکرات آینده‌نگر و مبتنی بر منطق، مسلما می‌توان روزهای بهتری را انتظار کشید، و این روزهای خوب حق من و توست.

به امید آن روز...