ماهنامه شمیم شمال

گیلان، مازندران، گلستان ۰۱۹۲۴۲۱۱۰۶۰ ۰۹۳۹۴۲۱۱۰۶۰ مدیرمسئول:سیدتراب سیدجواهری سردبیر:مازیارعارفانی مدیرفنی:رحیم ناظریان

ماهنامه شمیم شمال

گیلان، مازندران، گلستان ۰۱۹۲۴۲۱۱۰۶۰ ۰۹۳۹۴۲۱۱۰۶۰ مدیرمسئول:سیدتراب سیدجواهری سردبیر:مازیارعارفانی مدیرفنی:رحیم ناظریان

زمان طلایی تشخیص کم شنوایی چه زمانی است؟

زمان طلایی تشخیص کم شنوایی چه زمانی است؟

لیلا عسگری

گفتگو با منصور نیک‌نما ادیولوژیست (کارشناس تخصصی شنوایی شناسی)

سوال خود را این چنین پرسیدیم:

*علت اختلالات شنوایی چیست ؟

کم‌شنوایی (Hearing loss) یا آسیب شنوایی مشکل در عملکرد یک یا هردو گوش است. کم‌شنوایی ممکن است در بخشی از گوش خارجی‌، میانی و یا گوش داخلی یا عصب شنوایی رخ دهد. عوامل بروز کم شنوایی عبارتند از: مادرزادی و ژنتیک، افزایش سن، قرارگیری در معرض صداهای بلند، برخی داروها مانند آنتی بیوتیک‌های گیلیکوزید ، ضربه به سر یا گوش، عفونت‌های گوش میانی و عفونت‌های مختلف (مننژیت و ... .)



علائم افت شنوایی: اولین قدم در درمان کم‌شنوایی تعیین نوع و میزان کاهش شنوایی است. پس اگر با هریک از موارد زیر رویرو شدید بهتر است به یک پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید :

·         اشکال در فهم گفتار در راه دور مثل سالن سخنرانی ، تئاتر ، مسجد و ...

·         اشکال در شنیدن زنگ تلفن

·         عدم رفلکس پلکی – گوشی در نوزادان

·         اصرار یا نیاز به تکرار کلمات یا صحبت افراد

·         اشکال در فهم صحبت‌ها در محیط‌های شلوغ مثل سرو صدای ترافیک

*چند نوع آزمون برای شنوایی سنجی وجود دارد؟

ادیومتری ، تمپانومتری و ارزیابی سمعک A.S.S.R  و A.B.R و O.A.E  . مرکز سنجش شنوایی طنین در همان بدو تولد قادر است وجود کم‌شنوایی را در نوزادان تشخیص دهد این روش‌ها از نظر اقتصادی نیز بسیار مقرون به صرفه‌اند وهیچ دردی ندارد. الف)OAE: آزمونی که اصوات تولید شده در حلزون را در پاسخ به تحریکات ارائه شده به گوش ارزیابی می‌کند. ب)A.B.R: این آزمون، ارزیابی فیزیولوژیک دستگاه شنیداری در پاسخ به اصواتی است که از گوش فرستاده میشود. سه الکترود به سر نوزاد چسبانده می‌شود تا فعالیت مغز را در پاسخ به صورت ثبت کنند. بهترین زمان برای تشخیص کم شنوایی نوزادان قبل از 3ماهگی و اقدامات توان‌بخشی پس از 6 ماهگی می‌باشد.

*نوزادان پرخطر آسیب شنوایی شامل چه گروهی می‌شوند؟ و زمان‌طلایی تشخیص کم‌شنوایی چه زمانی است؟

کاهش شنوایی در نوزادان معلولیتی خاموش و پنهان است. متخصصان اطفال می‌بایست از عوامل خطر کم‌شنوایی مطلع بوده و درصورت وجود حتی یک مورد از عوامل خطر یا (High risk) انجام سنجش شنوایی برای آنها ضروری و لازم دانستیم و ارجاع می‌دهند و والدین نسبت به روند طبیعی رشد گفتار و زبان کودک و عوامل خطر آگاه بوده و در صورت مشکوک شدن به روند آن و یا وجود حتی یکی ازاین عوامل در نوزادانشان، با پزشک اطفال در جریان گذاشته تا برای ارزیابی شنوایی و انجام ازمایشات لازم ارجاعشان دهند: سابقه کم‌شنوایی در دوران طفولیت در خانواده والدین، عفونت‌های حین تولد مادر‌زادی یا مشکوک به ایجاد کم‌شنوایی حسی_عصبی، وزن حین تولد کمتر از 1500گرم، افزایش بیلی روبین (زردی نوزادی) و یا نیاز به تعویض خون، کمبود اکسیژن حین تولد، بستری در بخش نوزادان(NICU)

پس از تولد بیش از 4روز، امتیاز نوزاد بدو تولد کمتر از 5، در یک دقیقه، مصرف داروهای مضر و سمی برای شنوایی، وجود نقص یا بد شکلی‌های آناتومیک سرو گردن و صورت، ضربه به سر در بدو و یا دوره نوزادی، وجود شکاف کام درحین تولد و همچنین زمان تشخیص 3_7روز بعد از تولد می‌باشد.

*تجویز سمعک به عهده چه کسانی می‌باشد؟ چنانچه فکر می‌کنید کم‌شنوا هستید و از سمعک می‌توانید بهره‌‎مند شوید لازم است به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه نموده تا پس از معاینه و بررسی علت کم‌شنوایی، شما را به ادیولوژیست ارجاع دهد. ادیولوژیست متخصص تجویز سمعک است و وی با ارزیابی شنوایی و پس از آن تعیین درجه و نوع کم‌شنوایی سمعک مناسب را انتخاب می‌کند. انتخاب سمعک با مشاوره و معرفی انواع سمعک‌ها انجام می‌شود.

آدرس مرکز سنجش شنوایی طنین: خیابان امام خمینی‌(ره)، مجتمع پزشکان کاپری_طبقه دوم-واحد18

تلفن:0192-4233811

4211115  _09113944936

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد