ماهنامه شمیم شمال

گیلان، مازندران، گلستان ۰۱۹۲۴۲۱۱۰۶۰ ۰۹۳۹۴۲۱۱۰۶۰ مدیرمسئول:سیدتراب سیدجواهری سردبیر:مازیارعارفانی مدیرفنی:رحیم ناظریان

ماهنامه شمیم شمال

گیلان، مازندران، گلستان ۰۱۹۲۴۲۱۱۰۶۰ ۰۹۳۹۴۲۱۱۰۶۰ مدیرمسئول:سیدتراب سیدجواهری سردبیر:مازیارعارفانی مدیرفنی:رحیم ناظریان

تنهای تنهای تنها هستیم

به خاطر غریبه دوستان این شهر، ما در دیار خودمان

تنهای تنهای تنها هستیم


1-  سال 79 بود. آقای جواهری، مدیر مسئول این روزهای شمیم شمال، فرهنگسرایی را در تنکابن راه انداخته بود و ما هفت نوجوان بودیم که سه ماه تابستان، هر روز نزدیک به 8 ساعت کتابخوانی می کردیم. درباره ادبیات بحث مان بالا می گرفت و گرم گفتگو بودیم و روز به پایان می رسید. چه جالب که آن فرهنگسرا، امروز دفتر نشریه شمیم شمال نیز شده است. آخرای شهریور تصمیم گرفتیم یک بولتن داخلی با تیراژ 100 عدد چاپ کنیم. این اولین تجربهء مطبوعاتی مان بود. قرار شد کار را فتوکپی کنیم و جلدش را بدهیم یک چاپخانه با صفحات، صحافی کند. احتیاج به 30 هزار تومان پول داشتیم برای این کارها... اما پول توجیبی مان کم بود. کفاف نمی کرد. آقای جواهری نیمی از هزینه را متقبل شد. بنده خدا، آن روزها به خاطر کار فرهنگی مدام داشت ضرر می کرد. هزینه ها روی دستش باد کرده بود. ولی کمک کرد و دلمان گرم شد. 15هزار تومان کم داشتیم. به این مغازه و آن مغازه رفتیم. پیش سرمایه داران و نامداران شهر... اما دریغ از ریالی! دریغ از حمایتی! سیل پوزخندها و نیشخندها و متلک ها بود و بس! خدا بیامرزد آقای قدسیِ شاعر را... به دفتر بیمه اش رفتیم و کمی کمک مان کرد. با ناامیدی به یک بذر فروشی رفتیم و در کمال تعجب، دست خالی برنگشتیم. باقیمانده پول را هم، خودمان جفت و جور کردیم. بولتن چاپ شد و ما انگار پر کشیده بودیم.

ادامه مطلب ...

قانون فعلی مطبوعات باید اصلاح شود

محمد زاده :

قانون فعلی مطبوعات باید اصلاح شود


محمد جعفر محمد زاده، معاون مطبوعاتی، با اشاره به اینکه اصحاب رسانه برای دفاع از کیان خود نیازمند استقلال حرفه ای هستند، افزود : افق مطبوعات و رسانه های کشور مطابق قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه، پیگیری توسعه اسلامی و ایرانی و تلاش برای رشد و بالندگی انسانها بر مدار حق و عدالت است. همة تلاش مطبوعات باید دستیابی به جامعه ای متکی به ارزشهای اسلامی و انقلابی و تحقق شاخص های عدالت اجتماعی و اقتصادی در کشور باشد. همه ما بر این باوریم که مطبوعات در قبال فرهنگ، هنجارها و باورهای عمومی مسؤولیت دارند و برای ایفای این مسؤولیت باید از حیثیت فرهنگی خویش صیانت و حتی در مواقع لزوم، دفاع کنند.

ادامه مطلب ...

شهر وشهروند

شهر وشهروند


از زمان دوران سازندگی ، عمران و آبادی شهرها و روستاها در دستور کار بخشهای مختلف دولت های کشورمان قرار گرفته است. جاده، مدرسه، دانشگاه، بیمارستان، مراکز فرهنگی و تفریحی ساخته می شوند و هر رزو به آمار داشته های عمرانی کشور افزوده می گردد. اما سالهاست در سراسر کشور ، تالاری به زیبایی تالار وحدت ، ورزشگاهی به گنجایش و امکانات ورزشگاه آزادی ، پلی به زیبایی و استحکام سی و سه پل و حتی سر در دانشگاه و اداره ای به زیبایی دانشگاه تهران ساخته نشده است. در واقع آنچه که مدنظر  مسئولین مختلف کشوری بوده تنها ساختن بوده است، نه پرداختن. پرداختن به استحکام، امنیت ، به روز بودن و البته مهمتر از همه زیبایی.

ادامه مطلب ...

استانداردی که به کم‌فروشی باسکولی پایان داد

استانداردی که به کم‌فروشی باسکولی پایان داد


 با اجرایی شدن بخشنامه سازمان استاندارد مبنی بر تست باسکول‌های ثابت همکف براساس استاندارد ملی 10274 از ابتدای اردیبهشت ماه جاری، شاهد پایان دوران کم‌فروشی باسکولی در بنادر، گمرکات و میادین تره‌بار هستیم.

علم اوزان و اندازه‌گیری بدون شک قدیمی ترین دانش ریاضی بشری بشمار می‌رود و قدمت آن به سابقه فعالیت‌های کشاورزی و بازرگانی برمی‌گردد و بکارگیری آن برای کلیه صاحبان حرف و مشاغل لازم و ضروری بوده تا در جامعه حقی از کسی  ضایع نشود.

ادامه مطلب ...

کابوس های خورخه لوئیس بورخس

کابوس های خورخه لوئیس بورخس


ماهنامه ادبی «مگزین لیته رر» به مناسبت چهلمین سال انتشارش، ویژه نامه یی را در آخرین ماه سال ۲۰۰۶ منتشر کرد که گلچینی بود از گفت وگو های مجله با نویسندگان بزرگ دنیا در طول چهل سال فعالیتش و درباره معروف ترین اثرشان. گفت وگو با «خورخه لوئیس بورخس» هم در هفتاد و دومین شماره «مگزین لیته رر» که ژانویه ۱۹۷۳ انجام شده بود، منتشر شد. محور اصلی این گفت وگو کتاب «الف و داستان های دیگر» است و «بورخس»، که آدم باحوصله و شوخ طبعی است، به سوالات پاسخ می دهد و هر از چند گاهی هم با یک «نه؟» گفتن، دنبال تایید گرفتن حرف هایش از مصاحبه کننده است.

ادامه مطلب ...