ماهنامه شمیم شمال

گیلان، مازندران، گلستان ۰۱۹۲۴۲۱۱۰۶۰ ۰۹۳۹۴۲۱۱۰۶۰ مدیرمسئول:سیدتراب سیدجواهری سردبیر:مازیارعارفانی مدیرفنی:رحیم ناظریان

ماهنامه شمیم شمال

گیلان، مازندران، گلستان ۰۱۹۲۴۲۱۱۰۶۰ ۰۹۳۹۴۲۱۱۰۶۰ مدیرمسئول:سیدتراب سیدجواهری سردبیر:مازیارعارفانی مدیرفنی:رحیم ناظریان

قانون فعلی مطبوعات باید اصلاح شود

محمد زاده :

قانون فعلی مطبوعات باید اصلاح شود


محمد جعفر محمد زاده، معاون مطبوعاتی، با اشاره به اینکه اصحاب رسانه برای دفاع از کیان خود نیازمند استقلال حرفه ای هستند، افزود : افق مطبوعات و رسانه های کشور مطابق قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه، پیگیری توسعه اسلامی و ایرانی و تلاش برای رشد و بالندگی انسانها بر مدار حق و عدالت است. همة تلاش مطبوعات باید دستیابی به جامعه ای متکی به ارزشهای اسلامی و انقلابی و تحقق شاخص های عدالت اجتماعی و اقتصادی در کشور باشد. همه ما بر این باوریم که مطبوعات در قبال فرهنگ، هنجارها و باورهای عمومی مسؤولیت دارند و برای ایفای این مسؤولیت باید از حیثیت فرهنگی خویش صیانت و حتی در مواقع لزوم، دفاع کنند.

وی ادامه داد :اگر آیندگان بخواهند درباره مطبوعات کشور به قضاوت بنشینند، از ما دست اندرکاران رسانه خواهند پرسید که برای تعمیق ارزشهای اسلامی در رسانه هایی که در اختیار داشته ایم، چه کرده ایم؟ برای اعتلای معرفت دینی و تقویت هنجارهای فرهنگی، اجتماعی و روحیه کار جمعی چه گامهایی برداشته ایم؟ چه قدر توانسته ایم فرهنگ مقاومت و ایثار را گسترش دهیم و خط و زبان فارسی را به عنوان میراث معنوی ایران اسلامی صیانت کنیم؟ چه قدر زمینه تفاهم، آشتی جویی، گفت و گو و همگرایی را در فضای سیاسی فراهم کرده ایم و خدای ناکرده چه قدر به سوء تفاهم، تفرقه، پرخاش و حاشیه های ناسودمند دامن زده ایم؟

محمد زاده افزود :در بین ما کسی نیست که منکر نقش مطبوعات و رسانه ها در ارتقاء آگاهی، دانش و مهارتهای همگانی باشد؛ اما برای نیل به این اهداف، لازم است که به ساماندهی فضای رسانه ای بیندیشیم و فرصت درخشانی را که امروز در اختیار قلمهای ماست، در خدمت معماری فرهنگی کشور قرار داده و آن را هدر ندهیم.اصحاب رسانه برای دفاع از کیان و حیثیت فرهنگی خود نیازمند استقلال حرفه ای اند. استقلال حرفه ای نیز در گرو ایجاد اطمینان شغلی برای روزنامه نگاران و جلب مسؤولیت بیشتر آنان در ایفای وظیفه آگاهی بخشی است. به همین منظور، معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی آیین نامه ای را با عنوان «آیین نامه کار حرفه ای روزنامه نگاری» به دولت ارائه کرده و تصویب آن را پیگیری می کند. در این آیین نامه موضوعاتی از قبیل طبقه بندی شغلی، شرایط تشویق، مقدمات ایجاد نظام حرفه ای و تدوین اصول اخلاقی حرفه روزنامه نگاری پیش بینی شده است.گام دیگری که برای رسیدن به اهداف گفته شده باید برداشت، کیفی سازی مطبوعات است. برای کیفی سازی مطبوعات، یکی از گامها، کمک به ارتقای دانش حرفه ای روزنامه نگاران است که به خصوص با گرایش رو به رشد نسل جوان و خلاق کشور به کار در مطبوعات و رسانه ها ضروری است.

برای این منظور، دوره های آموزشی تربیت مدرس روزنامه نگاری در دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها در حال اجراست که نتیجه آن توسعه آموزش های این حوزه به همه استانهای کشور خواهد بود.

معاون مطبوعاتی تاکید کرد :گام دیگر، کمک به استقلال اقتصادی و خود اتکایی مطبوعات است. همه سعی ما بر این است که فعالیت مطبوعاتی، به عنوان یک فعالیت توأمان فرهنگی – اقتصادی در کشور نهادینه شود.

به همین دلیل است که معتقدیم یارانه مطبوعات باید صرفاً جنبة حمایت داشته و بیشترین کمک دولت به مطبوعات، معطوف به تقویت زیرساخت هایی مانند چاپ، توزیع و صادرات مطبوعات شود.

حاصل این خوداتکایی اقتصادی، پیدایش تنوع در مطبوعات و افزایش قدرت انتخاب مخاطبان خواهد بود. این خوداتکایی باعث خواهد شد که بین مطبوعات و رسانه های گوناگون، رقابت رسانه ای شکل بگیرد و سطح مطالبات اجتماعی در حوزه مطبوعات، متناسب با پیشرفت همه جانبه کشور افزایش پیدا کند.همه این اقدامات، زمینه ای برای رشد هویت فرهنگی مطبوعات و تقویت نقش آن در فرهنگ پذیری جامعه است. معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تمامی برنامه های خود همین هدف اصلی و کلان را جست و جو می کند. اگر ما جشنواره فصلی مطبوعات را پیش بینی کرده ایم، اگر می خواهیم پرداخت یارانه مطبوعات را هدفمند کرده و با شاخص های کمی و کیفی وفق بدهیم.اگر سامانه اشتراک نشریات را طراحی کرده و اگر سرای روزنامه نگاران ایران را با یاری شما عزیزان بنا نهاده ایم، همه اینها در خدمت آن هدف اصلی و نهایی است: کمک به بالندگی مطبوعات بر مدار فرهنگ و بستر سازی فرهنگی جامعه است.

وی باتاکید بر ارتباط کتاب و رسانه افزود :ما بر این باوریم که اگر زبان و ادبیات و آداب و رسوم ما در زمره میراث معنوی مان است؛ مطبوعات هم به عنوان سریعترین پژواک و بهنگام ترین جلوه این مؤلفه ها، گنجینه ای از میراث معنوی و در عین حال تاریخ مستند ایران اسلامی است.

مطبوعات ایران در تاریخ نگاری کشورمان سهم و نقشی بی بدیل دارند؛ به طوری که مدیران بسیاری از نشریات، با ثبت خاطرات چهره های فرهنگی و سیاسی هر یک از ادوار تاریخی به ویژه دوران انقلاب اسلامی در قالب مصاحبه، به وسعت و غنای تاریخ شفاهی ایران افزوده اند.

علاوه بر این، بخش عمده ای از تاریخ معاصر کشور با استناد به اسناد مطبوعاتی نوشته شده و کتابهای تاریخی بسیاری با محوریت مطبوعات به چاپ رسیده است.

بسیاری از شما در عین اشتغال به وظیفه خطیر خبرنگاری، صاحب تألیف و کتابید و یا آثاری دارید که قابلیت ماندگاری و انتشار در قالب کتاب را دارد. تجربیات بسیاری از روزنامه نگاران ایرانی به ویژه روزنامه نگاران پیشکسوت باید با هدف انباشت تجارب آنان در حافظه اهالی مطبوعات به کتاب تبدیل شود.

وی کمک به استقلال اقتصادی و خود اتکایی مطبوعات را امری مهم دانست و افزود : فعالیت مطبوعاتی یک فعالیت توامان فرهنگی و اقتصادی است به همین دلیل معتقدیم که یارانه مطبوعات باید صرفا جنبه حمایتی داشته باشد و باید زیر ساختهای مانند چاپ و توزیع و صادرات را تقویت کرد

وی ادامه داد : در سال گذشته بیش از 40 میلیارد تومان یارانه در بودجه تعیین شده بود که نزدیک به 80 درصد آن تامین شد اما باید نگاه به سمتی برود که این تلقی که اول پول بدهید تا رسانه منتشر کنیم از بین برود زیرا معتقدیم که کسی که کار رسانه ای می کند همزمان باید توان نوشتن و فعالیت فرهنگی را داشته باشد و هم تمکن مالی را برای راه اندازی یک رسانه داشته باشد.

وی ادامه داد : معیار در پرداخت یارانه ها باید میزان تیراژ،قطع ،اندازه و همچنین شاخص های کیفی رسانه باشد ودر خبرگزاریها نیز باید رسانه هایی که خود تولید کننده خبر هستند از امتیاز بیشتری برای دریافت یارانه برخوردار شوند.

محمد زاده با اشاره به سامانه ثبت و جمع آوری اطلاعات خبرنگاران از ثبت اطلاعات بیش از 4 هزار نفر از خبرنگاران در این سامانه خبر داد و افزود :بر اساس قانون خبرنگاران از پرداخت مالیات معاف هستند همچنین بازنشستگی خبرنگاران به عنوان شغل سخت و زیان آور تصویب شده است ، اما در اجرا به دلیل تفاوت نگاه نظام مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی با مشکلاتی مواجه شده که در حال رفع و پیگیری آن هستیم

معاون مطبوعاتی لزوم اجرای طرح نظام جامع رسانه ای را مهم دانست و گفت :قانون مطبوعات فعلی با توجه به گذشت زمان نواقصی دارد که باید برطرف شودو به روز شود لذا دنبال آن هستیم تا قانون فعلی مطبوعات را اصلاح کنیم و نظام جامع رسانه ای را اجرا کنیم اما این نظام جامع رسانه ای منافاتی با آیین نامه کار حرفه ای روزنامه نگاری ندارد.

محمد زاده از شناسنامه دار کردن پایگاههای اطلاع رسانی و همچنین ساماندهی و عدالتی شدن سفرهای خارجی خبر داد و با اشاره به اینکه بسیاری از نویسندگان از دل رسانه هارشد کرده اندافزود : به دنبال امضاء تفاهمنامه با معاونت فرهنگی هستیم تا تبلیغ کتاب در روزنامه ها بیشتر شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد