ماهنامه شمیم شمال

گیلان، مازندران، گلستان ۰۱۹۲۴۲۱۱۰۶۰ ۰۹۳۹۴۲۱۱۰۶۰ مدیرمسئول:سیدتراب سیدجواهری سردبیر:مازیارعارفانی مدیرفنی:رحیم ناظریان

ماهنامه شمیم شمال

گیلان، مازندران، گلستان ۰۱۹۲۴۲۱۱۰۶۰ ۰۹۳۹۴۲۱۱۰۶۰ مدیرمسئول:سیدتراب سیدجواهری سردبیر:مازیارعارفانی مدیرفنی:رحیم ناظریان

شمیم شمال میزبان دهیاران و رؤسای برخی از ادارات

برای اولین بار در سطح استان مازندران اتفاق افتاد:

شمیم شمال میزبان دهیاران و رؤسای برخی از ادارات

مهسا گلیج

اتاق فکر شمیم‌شمال همیشه آکنده از ایده‌های نو برای پیشرفت روستاها است. روستاهایی که به راستی در محرومیت به سر می‌برند! عارفانی سردبیر نشریه  تعبیری زیبا از این موضوع دارد: روستاهای غرب، غریب واقع شده‌اند. مخاطبان شمیم به خوبی می‌دانند یکی از آرمان‌های بزرگ تنها ماهنامه بومی شهرستان، انعکاس مشکلات روستاها و در نهایت مراجعه به ادارات ذی‌ربط برای اخذ پاسخی مناسب است. این قانون بی‌تبصره ما است. ولی ما اهل عادی شدن نیستیم و تصمیم به ترک عادت‌ها گرفتیم و راهی نو برای تحقق اهداف و چشم اندازهای آتی روستاها برگزیدیم. (نشست دهیاران و روسای ادارات) این بهترین گزینه بود که دهیاران را با روسای ادارات در محفلی دوستانه جمع کنیم. عصر روز دوشنبه19/4/1391نشستی دوستانه با حضور برخی دهیاران وروسای ادارات و نیز شورای بخش برگزار شد. در وهله اول هدف از برگزاری برنامه، تقدیر و تشکر از دهیاران وروسای اداراتی  بود که همیشه یار و یاور شمیم هستند. دیگر هدف، بیان معضلات و پیشنهادات برای حل این مشکلات توسط دهیاران، شورای بخش و مسئولین ادارات بود. ماحصل این برنامه را درذیل می‌خوانید:

سید تراب سید جواهری، مدیر مسئول ماهنامه:

دهیاران قلب تپنده جامعه هستند.

در ابتدا مدیر مسئول ماهنامه، روستاها را خاستگاه اولیه جامعه دانست که در آفرینش جوامع بزرگ نقش بسزایی دارند. وی دهیاران را پل ارتباطی مقدسی بین مردم ومسئولین دانست و افزود: دهیاران به عنوان قلب تپنده جامعه، در صدد رفع نیاز روستاها هستند و همگان باید بدانند رسانه‌ها نیز در جهت رفع مشکلات مردم و البته دهیاران تلاش می‌کنند. جواهری از کلیه مسئولین خواستار شد از بیان مساله بپرهیزند و در واقع به حل مساله بپردازند. وی در ادامه از وضعیت زباله‌های رها شده در روستاها اظهار تاسف کرد و گفت: زباله‌ها وضعیت آزار دهنده‌ای را برای افراد بومی و نیز توریست ایجاد کرده که حال مهار آن بر عهده دهیاران و مسولین ذی‌ربط است.

مازیار عارفانی، سردبیر نشریه:

روستاهای غرب،غریب واقع شده اند

عارفانی رسالت تنها ماهنامه محلی غرب مازندران را کمک به دهیاران و سایر مسئولان در جهت حل معضلات دانست و افزود: گر چه روستاهای غرب غریب واقع شده‌اند، ولی شمیم همواره به عنوان یک پل ارتباطی موثر، با نگرش به معضلات سعی در مطلع کردن مرکزنشینان دارد. عارفانی برگزاری چنین نشستی  را حرکتی نوین دانست که آغاز کننده آن شمیم‌شمال است. وی افزود: برای شمیم رفع معضل روستاها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به واقع تا زمانی که مشکلات روستاها مرتفع نگردد، دست از سر مسئولین برنخواهیم داشت.

مهندس‌امان‌پور، رئیس شورای بخش خرم‌آباد:

برخی مسئولان ارشد استان به غرب مازندران بی‌توجهی می‌کنند

امان‌پور لازمه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روستاها را همگام بودن مردم با مسئولین دانست و با این مقدمه به بیان معضلات مربوط به زباله پرداخت و گفت: در سطح روستاهای شهرستان، سطل‌های زباله و ماشین‌های حمل آن به خوبی ملاحظه می‌شود، ولی متاسفانه با وجود این امکانات شاهد زباله‌های رها شده در این مناطق هستیم. امان‌پور مهم‌ترین خواسته مردم را جمع‌آوری و مهار زباله دانست و افزود: این مهم در صورتی محقق خواهد شد که مردم با مسئولین همکاری نمایند. مهندس امان‌پور در ادامه با انتقاد از دولت اظهار داشت: عدم تخصیص اعتبار در طول سال گذشته، مشکلاتی را ایجاد نمود و در حال حاضر اعتبارات سال قبل به غرب‌مازندران تخصیص یافته که در صورت عدم استفاده از این اعتبار در مدت معین شده، مبلغ به استان برگشت داده  می‌شود. وی تصریح کرد: با وجود چنین شرایط جوی آیا می‌توان پروژه‌ را در عرض 15روز به بهره‌برداری رساند؟ وی این موضوع را بی‌تدبیری برخی مسئولین ارشد دانست. امان‌پور همچنین از برخی مسئولین ارشد استانی به دلیل عدم توجه به غرب‌مازندران اظهار نارضایتی کرد و افزود: به دلیل مشکلات موجود در رابطه با اخذ سند و معضلات موجود، از معاونت استاندار تقاضا کردیم  که شرایطی ایجاد شود تا مدیر‌کل جهاد‌کشاورزی و ثبت و اسناد و مدیرکل اراضی برای پاسخگویی در شهرستان حاضر شوند، اما متاسفانه تاکنون این امر محقق نشده است.

 

تمیمی عضو شورای بخش مرکزی تنکابن:

عده‌ای مشکلات غرب را کم‌رنگ جلوه می‌دهند

تمیمی عمده‌ترین معضل روستاها را مسافت طولانی تا مرکز استان دانست و افزود: اگر چه روستاها با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند، ولی عمده‌ترین معضل، طولانی بودن مسیر تا مرکز استان است که گاهی روستائیان مجبور می‌شوند برای اخذ یک امضاء این مسافت طولانی را طی نمایند. تمیمی از بیان معضلات توسط شمیم اظهار خرسندی کرد و افزود: متاسفانه عده‌ای مشکلات  غرب‌مازندران را کم رنگ جلوه می‌دهند که در مقابل نشریات با توجیهات و نگارش خود می‌توانند خلاف این موضوع را ثابت کنند. وی دهیاران را از افراد موثر در روستاها دانست و ادامه داد: نمونه بارز این موضوع را می‌توان در بخش زباله‌ی روستایی مثال زد زیرا با ورود دهیاران و جمع‌آوری زباله‌ها، شاهد تغییرات شگرفی بوده‌ایم.

عسگرپور عضو شورای بخش نشتا:

رسانه‌ها پیگیر استانی شدن غرب‌مازندران باشند، مسئولین نمی‌توانند!

عسگرپور در ابتدا به تشریح واژه روستا پرداخت وی گفت: حرف(ر)‌رنج، (س)سختی، (و)ورشکستی و(الف) ایستادگی و امید را در بر دارد. در واقع ایستادگی و امید باعث می‌شود مردم روستا سایر سختی‌ها را تحمل نمایند. وی از وضعیت اسفناک قیمت کیوی در سال گذشته سخن گفت و اظهار داشت: باغداران نشتا بعد از یک سال مشقت توانستند محصول خود را کیلویی 250 تا 300 به فروش برسانند و این موضوع تنها مثال کوچکی از مشکلات روستائیان است. عسگرپور خطاب به معاونت آب و فاضلاب روستایی گفت: معنی کلمه نشتا یعنی مکانی که آب گوارا دارد و حال سوال این است از 40 روستای بخش نشتا، کدام یک از آب‌شرب سالم برخوردارند؟ وی ادامه داد: در نشتا با حفر چاهی کم عمق، آب به سطح زمین می‌رسد اما با این وجود دریغ از یک لیوان آب گوارا! عسگرپور لازمه رفع مشکلات غرب مازندران را در استانی شدن عنوان کرد و خطاب  به شمیم شمال گفت: شما رسانه‌ها پیگیر استانی‌شدن غرب باشید زیرا می‌توانید بدون ترس مشکلات را منعکس کنید ولی مسولین نمی‌توانند.  

علی پورقاسم، دهیار روستای زنگیشامحله:

روستایی نمونه است که سنت‌های گذشته در آن حفظ شود.

علی‌پورقاسم روستای خوب را روستایی دانست که روح آن حفظ شود، یعنی سنت‌های گذشته  محفوظ مانده و به آیندگان منتقل گردد. وی عمده‌ترین معضل روستاهای غرب‌مازندران را سرریز بودن جمعیت دانست و افزود: روستاهایی نظیر زنگیشامحله که در مسیر مناطق پر تردد دوهزار و سه‌هزار واقع شده‌اند با معضلی همچون سرریز بودن جمعیت روبرو هستند. این در حالی است که زیر ساخت‌های روستا، ظرفیت جمعیت کنونی را ندارد. پورقاسم  که از دهیاران نمونه سال قبل است، لازمه فعالیت همتایان خود را عشق به روستا دانست و گفت: در روستا دهیاران از مزایای قابل قبولی برخوردار نیستند و مساله‌ای که باعث می‌شود آنان با چنین شرایطی به فعالیت بپردازند چیزی نیست جز عشق به روستا.

مصطفی قنبر هراتی، دهیار روستای هراتبر:

استفاده از روسای ادارات بومی در جهت رشد شهرستان

 قنبرهراتی بابیان این نکته که دهیاران نمایندگان دولت و مردم هستند گفت: دهیاران از مسولان ادارات توقع دارند در جهت پیشبرد اهداف روستاها با آنان همکاری نمایند. وی افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر اکثر روسای ادارات از افراد بومی انتصاب شده‌اند که این موضوع می‌تواند منجر به پیشرفت شهرستان شود.

اسماعیل پاکنهاد، دهیار روستای نعمت آباد:

نعمت آباد با جمعیت انبوه، فاقد سالن ورزشی است

پاکنهاد دهیار نعمت‌آباد، عمده‌ترین معضل روستا را فقدان آب‌شرب عنوان کرد و افزود: نعمت‌آباد دربخش آب شامل 23روستا است یعنی منبع ذخیره آب برای سایر روستاها نیز دراین روستا قراردارد در نتیجه اکثر اهالی نعمت‌آباد باکمبود آب مواجه هستند. وی از وضعیت جاده نعمت‌آباد به ولی‌آباد اظهار نارضایتی کرد و گفت: جاده مذکور به دلیل پرتردد بودن، وضعیت نامناسبی پیدا کرده که حتی درمواقعی سبب بروز مشکلاتی شده است. وی از اداره راه شهرستان خواستار احیاء و بازسازی این جاده شد. پاکنهاد فقدان سالن ورزشی و مشکلات موجود درشبکه برق‌رسانی را از دیگر معضلات روستای نعمت‌آباد دانست.

علی سرائی، دهیار روستای پلسرا:

همدلی بهتر از همزبانی است

سرائی خطاب به حاضرین گفت: شعار همدلی بهتراز همزبانی را باید سرلوحه کار خود قرار دهیم. وی متذکر شد: متاسفانه اتفاقاتی درسطح شهرستان به وقوع می‌پیوندد که خلاف این موضوع راثابت می کند. وی با انتقاد از اداره گاز شهرستان گفت: ازمدت‌ها قبل، لوله‌گذاری گاز در روستای پلسرا اجرا شده، ولی پیمانکاران ازلوله‌کشی برخی کوچه‌ها امتناع ورزیدند و ساختمان‌های فاقد پروانه را دلیل اصلی وقوع این رویداد عنوان کردند. سرائی باطرح سوالی از ادارات ذی‌ربط گفت: آیا برای کشورهای دیگر هم، داشتن پروانه را شرط اصلی انتقال ‌گاز لحاظ می‌کنید؟! وی درادامه از وضعیت آب روستاهای نشتا اظهار نارضایتی کرد و افزود: شهرستان‌تنکابن  شاخه‌های رودخانه زیادی دارد، ولی به دلیل ناکارآمد بودن ادارات ذی‌ربط، این رودخانه‌ها بدون استفاده رها شده‌اند. وی تصریح کرد: با انجام عملیات عمرانی می‌توان از آب رودخانه‌ها درجهت تامین آب شرب شهرستان بهره برد.

سرائی معضلات روستاها را بی شمار عنوان کرد و نمونه بارز آن را بیکاری جوانان دانست. به گفته وی پلسرا دارای جوانان تحصیل کرده زیادی در مقاطع دکترا است که متاسفانه از معضل بیکاری رنج می‌برند. وی افزود: افراد تحصیل کرده جامعه از شغل مناسب برخوردار نیستند، ولی با مراجعه به ادارات و بانک‌ها مجبوریم به دلیل کمبود نیرو مدت‌ها در نوبت بایستیم.

رضا غدیری، دهیار روستای شاقوز‌کوتی:

وظایف دهیاران فراتر از جمع آوری زباله‌ها است

غدیری در بیان وظایف دهیاران گفت: چرا عده‌ای تصور می‌کنند که دهیاران فقط متصدی جمع‌آوری زباله‌های روستا هستند؟ وی افزود: وظایف دهیاران فراتر از جمع‌آوری زباله‌ها است. در واقع آنان در کلیه امور روستا اعم از فعالیت‌های اجتماعی، اجرایی و فرهنگی تلاش می‌نمایند. غدیری از وضعیت توزیع کود برای باغداران اظهار نارضایتی کرد و گفت: اگر وضعیت کود به همین شکل ادامه یابد، باغداران مجبورند درختان صنوبر و تبریزی را  جایگزین مرکبات نمایند! غدیری خطاب به مدیر اداره بنیاد‌مسکن که در این نشست حضور داشت گفت: با مساعدت بنیاد‌مسکن شهرستان، تغییر کاربری‌های تجاری به مسکونی در روستای شاقوزکوتی اجرا شده ولی این روستا در حاشیه جاده واقع شده است و نیاز به تغییر کاربری مسکونی به تجاری دارد، ولی در این بخش ضعف‌هایی دیده می‌شود. وی همچنین از وضعیت سود وام‌های مسکن که از %4 به 24درصد رسیده گلایه کرد و گفت: اهالی روستا که باغدار و کشاورز هستند، چگونه می‌توانند از وام‌های بانکی با سود بالا، استفاده نمایند؟ غدیری در خصوص رودخانه چشمه‌کیله خطاب به مدیر امور آب که وی هم از حاضرین در نشست بود اظهار داشت: در قسمتی از روستای شاقوزکوتی، آب‌های زیر زمینی به قسمت بالا سرازیر شده و در مقابل آب رودخانه چشمه‌کیله به بخش پایین‌تر نفود کرده  که این موضوع برای کشاورزانی که در قسمت‌های بالای روستا واقع شده اند مشکلاتی را ایجاد کرده است. وی همچنین از امور آب به دلیل عدم لایروبی نهرهای زراعی انتقادکرد. غدیری در ادامه از کمبود امکانات تعاونی دهیاران در جمع‌آوری زباله اظهار نارضایتی کرد و افزود: ماشین‌های حمل زباله که برای دهیاران در نظر گرفته شده است فرسوده می‌باشد. وی از ادارات ذی‌ربط خواستار شد که برخی از معدن‌های سطح شهرستان را در اختیار بخش‌ها قرار دهند تا از این طریق منبع درآمدی برای دهیاران ایجاد شود که در غیر این صورت تعاونی دهیاران منحل خواهد شد.

خلعتبری، دهیار روستای آسیابسر:

شخصیت حقوقی دهیاران هنوز در ادارات مستقر نشده است

خلعتبری از عدم نهادینه شدن فرهنگ شخصیت حقوقی دهیاران در ادارات خبر داد و افزود: دهیاران با مراجعه به ادارات خواستار حل معضل روستاها هستند و در واقع نماینده عده کثیری از مردم می‌باشند، ولی گاهی بر خوردهایی نامناسب از سوی برخی روسای ادارات رخ می‌دهد. وی در ادامه انتقادی از مردم شهرستان داشت و گفت: همه‌ی ما شعار می‌دهیم که در منطقه‌ای توریستی زندگی می‌کنیم و مدافع حفظ محیط طبیعی هستیم، ولی به راستی حقیقت جز این است، متاسفانه ما به  مصرف‌کنندگانی مبدل شده‌ایم  که چشم‌انداز زیبای  منطقه خود را با ریختن زباله نابود می‌کنیم. خلعتبری از وضعیت انتقال زباله‌های شهرستان‌رامسر به منطقه توریستی دالخانی انتقاد کرد و راه حلی اساسی را برای این موضوع خواستار شد.

جلال علی اسعدی، دهیار روستای چالکرود:

کمبود نیروی دهیاران، مشکلاتی را به همراه دارد

اسعدی از کمبود نیرو در دهیاری‌ها اظهار نارضایتی کرد و گفت: دهیاران به دلیل فقدان درآمد نمی‌توانند نیرویی برای خود برگزینند و مجبورند کلیه کارهای مربوط به روستا را به تنهایی انجام دهند. وی از مسئولین ذی‌ربط خواستار شد با در نظر گرفتن بودجه‌ای مشخص در تحقق این امر به دهیاران کمک نمایند.

علی‌اکبرمحتشم سیفی، دهیارکلایه‌بن:

احداث زیر گذر بیمه جان اهالی است

محتشم سیفی از وضعیت ورودی پل نسارود اظهار نارضایتی کرد و گفت: روستای کلایه‌بن در جوار جاده اصلی تنکابن به رامسر واقع شده  و اهالی برای سوار و پیاده شدن از وسایل نقلیه بر روی پل نسارود که مارپیچی است، مشکلات عدیده‌ای دارند. محتشم‌سیفی احداث زیرگذر برای سهولت رفت‌وآمد اهالی را بهترین گزینه دانست و گفت: احداث زیرگذر بیمه جان اهالی است. وی همچنین از طرح تفکیک جنسیتی در مدارس سطح روستا انتقاد کرد و افزود: چگونه است که مسئولین به سلامت جسم اهالی بها نمی‌دهند و با طرح احداث زیرگذر موافقت نمی‌کنند ولی برای وضعیت جنسیتی افراد ارزش قائل می‌شوند؟!

عنایت‌الله‌علی‌اسعدی دهیار روستای بصلکوه:

دهیاران با فعالیت پاره‌وقت نمی‌توانند به امور رسیدگی کنند

دهیار روستای بصلکوه از فعالیت دهیاران در چند ساعت از روز انتقاد کرد و افزود: بافعالیت به صورت پاره‌وقت و چند روز در طول هفته، نمی‌توان به مشکلات روستاها رسیدگی کرد. وی تصریح کرد: مسئولین ذی‌ربط با در نظر گرفتن مزایا برای دهیاران می‌توانند آنان را موظف به انجام فعالیت در تمام طول هفته نمایند.

مهندس محرابی، رئیس بنیاد مسکن شهرستان:

سود وام بانکی روستائیان 5درصد است

مهندس‌محرابی از وضعیت تصویب طرح‌های هادی شهرستان نسبت به سال‌های گذشته اظهار خرسندی کرد و گفت: اکثر روستاهای شهرستان که جمعیت بالای 50خانوار را شامل می‌شوند دارای طرح هادی مصوب هستند و این نوید را به دهیاران می‌دهم که در سال آینده روستاهای دارای 20خانوار نیز از این طرح بهره‌مند خواهند شد. وی در خصوص اجرای طرح هادی از دهیاران تقاضا کرد: در صورتی که تعریض جاده‌ها صورت گرفت، از بنیاد مسکن برای اجرای طرح تقاضای مساعدت نمایند زیرا، اعتبارات قابل توجهی برای این بخش در نظر گرفته شده است. محرابی در پاسخ به دهیار شاقوزکوتی  برای تغییر کاربری مسکونی به تجاری گفت: بنیاد مسکن با اجرای چنین طرحی مخالفت ندارد. مهندس محرابی در تشریح افزایش سود وام‌های مسکن گفت: با پیگیری‌های مجدانه بنیاد مسکن استان و شهرستان، مصوبه‌ای جهت اخذ سود بانکی 5درصد تنظیم شد که اکنون کلیه بانک‌ها از این امر تبعیت می‌کنند. مهندس‌محرابی در پایان اظهار داشت: به عنوان یک شهروند از وضعیت آب‌شرب شهرستان گلایه‌مندم چرا که رودخانه‌های متعددی در سطح شهرستان بدون استفاده مانده‌اند که می‌توان با بهره گیری از آنها، معضل آب شهرستان‌تنکابن و همچنین سایر شهرستان‌ها را برطرف نمود.

مهندس‌شعیبی مدیر امور آب:

در چشمه‌کیله آرامشی مثال‌زدنی برقرار است

مهندس‌شعیبی از اقدامات صورت گرفته توسط امور آب در رودخانه چشمه‌کیله سخن گفت و افزود: با پیگیری‌های مستمر موفق شدیم آرامشی مثال‌زدنی در رودخانه چشمه‌کیله برقرار نمائیم. وی تصریح کرد: به دلیل سهل‌العبور بودن راه‌های چشمه‌کیله در برخی نقاط و به منظور جلوگیری از برداشت شن و ماسه، با سنگ‌های منتقل شده از سه هزار اقدام به دیواره‌سازی کردیم. شعیبی در پاسخ به انتقاد حضار که چرا از رودخانه‌ها برای تامین آب‌شرب شهرستان استفاده نمی‌شود. گفت: فاز اول مطالعات برروی رودخانه ازارود جهت تامین آب‌شرب شهرستان به اتمام رسیده و این طرح وارد فاز‌دوم شده است و مطالعات بر روی رودخانه‌های دوهزار و سه‌هزار نیز ادامه دارد.

طبری معاونت امور آب‌روستایی:

فرسوده بودن شبکه‌ها عامل اصلی معضلات آب است.

طبری مهم‌ترین دلیل معضل آب روستایی را فرسوده بودن شبکه‌های داخلی بیان کرد و افزود: اکثر پروژه‌های آبرسانی به روستاها در سال‌های پس از انقلاب صورت گرفته و حال با گذشت مدت زمانی طولانی، کلیه شبکه‌ها فرسوده شده که این موضوع مشکلاتی را برای روستائیان به وجود آورده است. وی از وضعیت آبرسانی به روستاها اظهار رضایت کرد و افزود: با پیگیری‌های مجدانه و تخصیص اعتبارات ویژه، چیزی حدود 10پروژه در دست اقدام است که بدون اغراق این مساله تا کنون بی‌سابقه بوده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد