ماهنامه شمیم شمال

گیلان، مازندران، گلستان ۰۱۹۲۴۲۱۱۰۶۰ ۰۹۳۹۴۲۱۱۰۶۰ مدیرمسئول:سیدتراب سیدجواهری سردبیر:مازیارعارفانی مدیرفنی:رحیم ناظریان

ماهنامه شمیم شمال

گیلان، مازندران، گلستان ۰۱۹۲۴۲۱۱۰۶۰ ۰۹۳۹۴۲۱۱۰۶۰ مدیرمسئول:سیدتراب سیدجواهری سردبیر:مازیارعارفانی مدیرفنی:رحیم ناظریان

خستگی 13ماه تلاش برای ساخت یخچال کولی

خستگی 13ماه تلاش برای ساخت یخچال کولی 

 با بی‌توجهی مسئولین برطرف شد
نجفی-ابراهیمی
 


آنچه می‍‌خوانید ماحصل گفت‌وگو با علی‌قاسم‌پوربزائیه مخترع یخچال‌کولی چند منظوره است.
*لطفاً یک بیوگرافی کامل از خودتان برای مخاطبین شمیم‌شمال ارائه بدهید؟
بنده ساکن شهرستان‌تنکابن و روستای سلیمان‌آباد هستم و با مدرک دیپلم فنی در حدود بیست سال است که به حرفه‌ی یخچال‌سازی مشغولم.
*کمی در ارتباط با اختراع خود و اینکه چگونه ایده‌ آن به ذهنتان رسید، صحبت کنید؟
من با توجه به حرفه‌ام می‌خواستم کاری برای عمران و آبادی کشورم انجام دهم و   دستگاهی بسازم که مفید فایده در حوادث، بلایای طبیعی یا جنگ باشد. با توجه به اینکه یخچال‌های امروزی با قطع شبکه‌های برق و سیستم‌های مختلف کارایی خود را از دست می‌دهند، مصمم به ساخت چنین یخچالی شدم. یخچال کولی، ضامن زندگی انسان‌ها در شرایط سخت بوده و با استفاده از برق شهر(220 ولت)، برق(12 ولت)، انرژی خورشیدی، توربین‌های آبی، بادی و یا هر انرژی دیگری قابل راه‌اندازی است. 


*در مورد قابلیت اجرایی این دستگاه توضیح دهید؟
این دستگاه، ضد برق‌گیری، ضدزنگ، ضدبرفک و بدون دفراس‌تایمر است. بدنه یخچال پلاستیک و فاقد نوار در بوده که می‌تواند به مدت 48 ساعت یخ را نگه دارد و مجدداً قابل شارژ می‌باشد. این یخچال قابل حمل به مناطق صعب‌العبور بوده و همچنین به صورت انفرادی، با دوچرخه یا ماشین، به اشکال و وزن‌های مختلف قابل حمل است و از سوی دیگر می‌تواند اجزای پیوندی انسان و همچنین خون را در دمای دلخواه پزشک به نقاط مختلف منتقل ‌کند.
*وقتی در حال ساخت این دستگاه بودید. چه افرادی یا چه گروه‌هایی از شما حمایت می‌کردند؟
هیچ فرد یا گروهی از من حمایت نکرد. بنده با کمک‌ها و حمایت‌های دوستان و هم‌محلی‌هایم به این‌جا رسیدم و در سال نوآوری و شکوفایی عنوان نوآوری را از دانشگاه علم ‌وصنعت تهران کسب کردم، اما به دلیل عدم حمایت، فقط تنبیه ذهنی شدم و چندمرتبه به صورت مکرر در جشواره‌ی خوارزمی شرکت کردم و اختراعات زیادی دارم. حتی حاضرم روبروی ابزارآلات چینی هم بایستم. یکی از مشکلات من عدم اطلاع‌رسانی کافی برای تثبیت جواز از اداره‌ی ثبت اختراعات و همچنین دعوت در مراسم‌های گوناگون برای شناخت بیشتر از کارها و فعالیت‌هایم بود.
*آیا مشکلاتی هم بر سر راه اختراع شما قرار داشته است ؟
بله، چندین بار اقدام به دزدیدن طرح من کردند. به فدراسیون بین‌المللی مخترعین سوئیس دعوت شدم، اما به دلیل زیاد بودن هزینه‌ها و عدم حمایت مسئولین مربوطه، از رفتن منصرف شدم.
*برای ثبت اختراع خود چه اقداماتی انجام دادید؟
13ماه روی این طرح کار کردم. بعداز اینکه مراحل تست یخچال تکمیل شد، ادعانامه‌ای به اداره‌ی مالکیت‌های ثبت اختراعات تهران فرستادم که بعد از 1 ماه پیگیری، با تائید کارشناسان فنی، طرح به دانشگاه علم و صنعت تهران فرستاده شد و چون مشابه آن در دانشگاه وجود نداشت، بعد از 4 ماه اختراع مرا به عنوان نوآوری ثبت کردند.
*چه نهادهایی از این کوله‌پشتی دیدن کردند؟
نهاد ریاست‌جمهوری، وزارت‌دفاع، هلال‌احمر کل‌کشور و ارگان‌ها‌ی دیگر از این طرح دیدن کردند.
آیا اختراع دیگری دارید که به مرحله ثبت رسیده باشد؟
بله، من دستگاه سمپاش پنوماتیک را به شماره 74158 در تاریخ 13/12/90 به مرحله‌ ثبت اختراع رساندم. این دستگاه با استفاده از تکنیک سیستم پنوماتیک قابلیت‌های مهمی دارد، از جمله آنکه دارای نازل پرتاب چند منظوره است به طوری که در حین کار به اندازه‌های مختلف درمی‌آید و برد کار آن نسبت به کوله‌های دیگر بالاتر است و  در نتیجه راحت‌تر می‌توان سم‌پاشی کرد.  از طرف دیگر دارای شیلنگ تاشوی بلند(10/3 متر) و سبک بوده که حجم کمتری دارد و نیز دارای جعبه لوازم یدکی بر روی چرخ‌دستی بوده که برای ایمن نگه داشتن قطعات این دستگاه در آن وجود دارد. با برق 12 و 24ولت به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد. می‌توان دستگاه را در شکل‌ و وزن‌های مختلف طراحی کرد و ساخت.
*برای آینده چه برنامه‌ای پیش‌بینی کرده‌اید؟
برنامه‌های زیادی را پیش‌بینی کرده‌ام. چند طرح پیش‌رو دارم. یکی از این طرح‌ها، نوعی کپسول آتش‌نشانی است که با تمام شدن مخزن کپسول، درجا قابل شارژ است و دوم قیچی‌پیوند که در ارتفاع بالا و هر جهتی هنگام هرس و پیوند زدن می‌چرخد و بعد از پیوند کار چسب‌زدن را هم انجام می‌دهد. اما باید بگویم هرکاری سرمایه می‌خواهد و من بدون حمایت گروه یا فردی خاص، قادر به انجام این کارها نیستم. می‌دانم واژه‌ی یخچال دیگر معنادار نیست اما یخچال‌کولی ساخت من بسیار پیچیده بوده و مزیت‌های فراوانی نسبت به یخچال‌های گران‌قیمت امروزی دارد و از همین‌جا از مسئولین امر تقاضا دارم مخترعین را فراموش نکنند.
در ضمن شما می‌توانید برای تهیه این یخچالی‌کولی با شماره 09111956613 تماس بگیرید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد