ماهنامه شمیم شمال

گیلان، مازندران، گلستان ۰۱۹۲۴۲۱۱۰۶۰ ۰۹۳۹۴۲۱۱۰۶۰ مدیرمسئول:سیدتراب سیدجواهری سردبیر:مازیارعارفانی مدیرفنی:رحیم ناظریان

ماهنامه شمیم شمال

گیلان، مازندران، گلستان ۰۱۹۲۴۲۱۱۰۶۰ ۰۹۳۹۴۲۱۱۰۶۰ مدیرمسئول:سیدتراب سیدجواهری سردبیر:مازیارعارفانی مدیرفنی:رحیم ناظریان

واکاوی مبانی فکری جریان انحرافی

واکاوی مبانی فکری جریان انحرافی

...


واکاوی مبانی فکری جریان انحرافی در مناظره سخنگوی جبهه توحید و عدالت، عضو ارشد حزب موتلفه و عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه

رادیو گفتگو در مناظره ای میان حجت الاسلام بهمن شریف زاده (مدرس حوزه و دانشگاه و از حامیان دولت دهم)، حمیدرضا ترقی (عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی) و غلامعلی دهقان (عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه) تاثیرات انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی بر آرایش سیاسی کشور را بررسی کرد.
حمیدرضا ترقی (عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی) در آغاز این گفت و گوی رادیویی اظهار کرد: «رقابت جریان های سیاسی در سال 76 مورد سوء استفاده دشمن قرار گرفت و به سمتی هدایت شد که یکی از ضلع های رقابت در عرصه سیاسی به رقیب کل نظام تبدیل شود و مشی این جریان موجب شد حوادثی را در سال 76 و بعد از آن در انتخابات مجلس ششم و در نهایت در فتنه سال 88 داشته باشیم.»

غلامعلی دهقان در پاسخ به این پرسش که آیا شرایط موجود موفق به حرکت دادن همه احزاب در وادی سیاسی کشور شده است یا خیر، گفت: «رقابت های سیاسی در طول سی سال گذشته سبب شرکت نخبگان سیاسی در انتخاب های مختلف بوده است و چرخش نخبگان همواره عاملی برای مردم بوده تا به این نتیجه برسند که در امور کشور دخیل هستند و قطعا این سخن امام-ره- که فرمودند تضارب آرا موجب رشد و کمال است، برای همه ادوار می تواند جاری و ساری باشد.»
وی در ادامه ضمن مخالفت با بخشی از صحبت های حمیدرضا ترقی، از حزب موتلفه اسلامی به عنوان یکی از ریشه دارترین جریانات فکری سیاسی یاد کرد و افزود: «نباید در تحلیل مسائل یک طرفه قضاوت کرد؛ به نظر بنده اگر برای جریان اصلاح طلبی این نقش را قائل باشیم که در بازی بیگانه ای وارد شده اند، نوعی انحصار طلبی و تنگ نظری را در پیش گرفته ایم و کلیت جریانی را که در منشور برادری سال 66 رهبر فقید انقلاب از آن حمایت کردند، زیر سوال نبریم.»
دهقان با بیان اینکه دو تن از چهره های شاخص اصلاح طلبان در انتخابات 88 دچار اشتباهی استراتژیک شده اند، خاطر نشان کرد: «گذشت ایام نشان داد که اصلاح طلبان معتدل و جریان میانه حق داشتند که اشتباه این دو شخصیت را متذکر شوند؛ بنابراین با اصل این رقابت باید موافق بود و تمام جریان اصلاح طلبی را زیر سوال نبریم. همانطور که جریان فکری آقای ترقی و دوستانشان را به خاطر یک جریان موسوم به انحرافی نباید زیر سوال برد.»
حجت الاسلام بهمن شریف زاده (مدرس حوزه و دانشگاه و از حامیان دولت دهم) در تکمیل اظهارات دیگر مهمانان برنامه گفت: «اصل مسئله انتخابات از مولفه های یک جامعه آزاد است و آرایش های سیاسی هر قدر که گوناگون باشند، می بایست مجالی برای شرکت آن ها در عرصه انتخابات باز باشد؛ پس وقتی می خواهیم در عرصه های جهانی وارد شویم باید مولفه مهم انتخاب را پاس بداریم که نیازمند داشتن شرح صدر است.»

وی ضمن مخالفت با این نظر که از سال 77 آرایشی بر ضد اساس جمهوری اسلامی وارد عرصه انتخابات شد، تصریح کرد: «بنده در نوع اندیشه متفکرات اصلاحات مخالفت هایی دارم اما قائل به بسط نگاه در حوزه انتخاب هستم؛ چنانچه تنگ نظری را در این حوزه پیشه خود نماییم، در انزوای جهانی قرار خواهیم گرفت.»
حمیدرضا ترقی در پاسخ به صحبت های حجت الاسلام شریف زاده که تاکید کرد، هنوز پی نبرده ام که انحرافی نامیدن جریان فرهنگی دولت دهم به چه دلیل است، اظهار داشت: «هر حرکتی که از ارزش ها و آرمان های اصلی انقلاب اسلامی فاصله بگیرد انحراف از خط امام-ره- است، اگر به جای تکیه بر مکتب اسلامی کشور دوران قبل از اسلام را افتخار بدانیم، انحراف از خطوط اصلی انقلاب اسلامی است. حال انکه این جریان تا چه اندازه برای کشور خطرناک است، بحثی دیگر است.»
دهقان (عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه) در ادامه گفت: «از سال 88 جریان فکری-سیاسی در ادبیات سیاسی کشور زاده شده است که از سوی خود اصولگرایان به عنوان جریان انحرافی اصولگرایی تعریف شده است و در طول تاریخ ما موضوعی جدید نیست؛ فراموش نکنیم که بعد از دوم خرداد شخصی به نام اکبر گنجی مانیفست جمهوری خواهی خط اصیل اصلاح طلبی را زیر سوال برد.»
وی اظهار داشت: «رواج مکتب ایرانی به طور غیر مستقیم هویت اسلامی ایرانی تشیع را زیر سوال می برد و افرادی به اسم اینکه یک جریان ولایت مدار، ساده زیست یا عدالت گرا نیست، از گردونه قدرت خارج شده اند؛ دوستان چگونه می توانند دوره 11 روزه خانه نشینی رئیس دولت را توجیه کنند.»
حجت الاسلام شریف زاده در بخشی دیگر با تاکید بر 10 مولفه موجود در نامگذاری جریان انحرافی تصریح کرد: «تلقی آقایانی که در باره مکتب ایرانی نوشتند و گفتند، تلقی ناسیونالیسم بود درحالیکه اگر تمام سخنرانی گوینده مکتب ایرانی را با ناسیونالیسم قیاس کنیم، به فرق ذاتی میان دو پی خواهیم برد؛ مکتب ایرانی تعبیر الاخری ِ حب الوطن است و به عقیده بنده موضوعی اسلامی تر از حب الوطن می باشد.»
وی مکتب ایرانی را به عنوان بهترین قرائت ایرانیان از اسلام دانست و گفت: «آقایان در روزنامه هایشان قسمت های صریح کلام آقای مشایی در این رابطه را نیاورده اند و فقط بخش های مبهم و چند پهلو را انعکاس دادند، ضمن اینکه مکاتب ما تنها به نام اشخاص نیست و حتی به نام شهر و کشور مکتب داریم.»
ترقی در ادامه افزود: «اگر فقها و اسلام شناسان را در چنین مسائلی به عنوان داور قبول داریم، باید دید که کدامیک از فقها و مراجع در طول تاریخ کشور مکتب ایرانی را مطرح کرده اند و اگر چنین مسئله ای صحت داشت یک نفر به آن اذعان می کرد.»
غلامعلی دهقان (عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه) در ادامه این بحث خطاب به شریفزاده گفت: «ما همیشه واژه مکتب را برای اسلام بکار می بردیم و اصولا بحث مکتب برای موضوعاتی ایدئولوژی است و بنظر شما مکتب ایرانی چه معنایی خواهد داشت؟ وقتی آقای مشایی مکتب ایرانی را طرح می کند، آیا برادران عرب نمی توانند بگویند که ما اسلام را بهتر درک می کنیم تا عجم هایی که با زور مسلمان شدند.»
حجت الاسلام شریف زاده با اشاره به تلاش استکبار جهانی در جداسازی ایران از اسلام افزود: «غرب به ایران دوستان القا می کند که اسلام همه چیز را از شما گرفت و به اسلام گرایان می گویند که ایران آمده است تا اسلام را کنار بزند و آقای مشایی دقیقا قدمی بر ضد استکبار برداشت و ایران و اسلام را بهم پیوند داد؛ یعنی ما به ایران خود افتخار می کنیم به دلیل آنکه بهترین قرائت را از اسلام دارد.»
دهقان در پاسخ به صحبت های شریف زاده گفت: «اگر ایشان حسن نیتی از این کار داشتند، نتیجه عملی آن غیر از چیزی شد که شما گفتید یعنی باعث شد در همین ایران عده ای اسلام و ایران را مقابل هم قرار دهند.»
حمیدرضا ترقی (عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی) در ادامه این گفت و گوی رادیویی جامعه سازی اسلامی را تنها گفتمانی دانست که از سوی انقلاب اسلامی و اصولگرایان دنبال می شود.
وی گفت: «در حال حاضر گرایش به جامعه سازی اسلامی، گرایشی غالب است و اگر نتوانیم چنین الگویی را ارائه دهیم قطعا جهان نمی تواند راه درستی را در مسیر جایگزین کردن نظامی به جای نظام های سرنگون شده طی کند.»
حجت الاسلام شریف زاده در پاسخ به این اظهارات گفت: «آیا جامعه ایرانی با جامعه جهانی قابل جمع است؛ درحالیکه در مهم ترین شعارها و باورهای گفتمان فرهنگی دولت مبنی بر جامعه جهانی، مدیریت جهانی و مدیریت مهدوی است؛ مقصود مسئله مکتب ایرانی نیز بر این بود که گویش ما از اسلام بهترین گویش است.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد