ماهنامه شمیم شمال

گیلان، مازندران، گلستان ۰۱۹۲۴۲۱۱۰۶۰ ۰۹۳۹۴۲۱۱۰۶۰ مدیرمسئول:سیدتراب سیدجواهری سردبیر:مازیارعارفانی مدیرفنی:رحیم ناظریان

ماهنامه شمیم شمال

گیلان، مازندران، گلستان ۰۱۹۲۴۲۱۱۰۶۰ ۰۹۳۹۴۲۱۱۰۶۰ مدیرمسئول:سیدتراب سیدجواهری سردبیر:مازیارعارفانی مدیرفنی:رحیم ناظریان

انقلاب اسلامی و فرهنگ مدرنیته جهانی

انقلاب اسلامی و فرهنگ مدرنیته جهانی

درویشعلی شمس



 

در آستانه آغاز دهه‌فجر انقلاب اسلامی ایران قرار داریم، انقلابی که احیاگر مجدد اسلام ناب محمدی(ص) بوده و امروزه با امامت جانشین برحقش، نائب امام‌زمان، مقام‌معظم‌رهبری(مدظله) استمرار می‌یابد.

   انقلاب اسلامی یک پدیده معنوی است که هرگونه موضع‌گیری ما نسبت به آن، ما را در جایگاه خاصی از قرب و یا بعد نسبت به معنویت قرار می‌دهد و این است که نمی‌توان نسبت به آن چشم بر هم گذاشت و آن را نادیده انگاشت، زیرا به همان اندازه، از جایگاه قرب معنوی به جایگاه بعد از حقیقت پرت می‌شویم. به همین جهت می‌توان آن را یک رستاخیز معنوی به شمار آورد که حساب و جایگاه هر کس را در دوران کنونی، که دوران تقابل انقلاب اسلامی با فرهنگ مدرنیته است، تعیین می‌کند.

   امام خمینی(ره) به عنوان مسلمانی ژرف‌اندیش و عارفی حماسی، ناظر به منظری بود که چشم فرهنگ مدرنیته، سال‌ها نسبت به آن نابینا شده بود و از ساحتی سخن می‌گفت که فرهنگ مدرنیته امکان درک آن را نداشت. لذا مدرنیسم همچون نابینایی بی‌خرد، با انقلاب‌اسلامی درگیر شد و در هر حرکتی، شکستی بر شکست‌های قبلی خود افزود. چرا که خود را از بسیاری از امکان‌های عالم هستی، بیرون انداخته بود. غافل از اینکه انقلاب اسلامی آمده تا بشریت را با امکاناتی آشنا کند که ماوراء جهانی است که فرهنگ مدرنیته در آن زندگی می‌کند و با عقل پژمرده خود می‌خواهد ادامه حیات دهدم.

.

  یکی از آیاتی که باید در آن تدبر کنیم تا آرام آرام به باطنش و باطنِ باطنش پی ببریم انقلاب اسلامی است. انقلاب اسلامی آیتی است که از ما تقاضای تدبر می‌کند. انقلاب اسلامی مثل جنگ چالدران نیست. انقلاب‌اسلامی شروع عینی غدیر است. غدیری که خداوند به پیامبرش وعده داد، نگران نباش؛ دشمنان تو نمی‌توانند آن را در تاریخ دفن کنند. حال که بناست طبق وعده الهی غدیر آرام آرام چهره خود را بنمایاند، انقلاب اسلامی یکی از چهره‌های بارز غدیر است.

 اینکه پیام غدیر تاریخ را در می‌نوردد و جلو می‌رود تا در وقتش ظاهر شود، با به رسمیت شناخته شدن مذهب تشیع در زمان حاکمیت صفویان، با توجه به ضعف‌هایی که نسبت به سلسله صفویان نباید چشم‌پوشی نمود، با این همه غدیر یک قدم جلو آمد و با انقلاب اسلامی و حاکمیت حکم خدا از طریق فقه آل‌محمد(ع) قدمی دیگر و اساسی‌تر برداشته شد و معلوم شد انقلاب اسلامی ظهور وعده خداوند در غدیر است.

  انقلاب اسلامی ایران با جوهره دین و مختصه‌های ظلم‌ستیزی، عدالت‌خواهی و مردم‌مداری همراه بود. عناصر قدرتمندی که وقتی با رهبری کاریزماتیک امام‌خمینی(ره) در آمیخت، طوفانی سهمگین از خیزش مردمی برپا کرد، و نه تنها یک دولت مستقر و مورد حمایت قدرت‌های بزرگ دنیا را از بیخ و بن، برکند، بلکه مدنیت غرب و موجودیت دنیای استکبار را نیز به چالش کشاند.

   از این رو انقلاب اسلامی که همچنان فرصتی برای رویش مجدد و حیرت‌انگیز گلواژه‌هایی نظیر خدا، ایمان، عدالت و معنویت بر شاخه‌های خشکیده و ترک‌خورده فطرت انسان معاصر بود، تهدیدی بی‌نظیر برای قدرت‌های سلطه‌جوی اهریمنی نیز به حساب می‌آمد، چرا که این روش عمومی، نویدبخش افول ایدئولوژی مادی و مرگ تمدن منحط غرب بود و این حقیقت انقلابی است که «میشل فوکو» جامعه شناس برجسته فرانسوی به زیبایی تمام از آن به «روح‌جهان» تعبیر می‌کند.

 همه ما امروز در هر موقعیت اجتماعی خود را موظف به حفاظت و صیانت از انقلاب شکوهمند خود می‌دانیم، همه مردم سرمایه‌گذاران اصلی آن محسوب می‌شوند و در همه شرایط همگام و همراه با انقلاب اسلامی ایران نقش بی‌بدیل خود را ایفا خواهند نمود.

امیدوارم همگی برای اهداف عالیه انقلاب اسلامی ایران که یادگار شهدای گرانقدر و امام(ره) می‌باشد، تلاش و همت جمعی را مبنای عمل خویش قرار دهی

نظرات 1 + ارسال نظر
رضایی دوشنبه 1 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 18:34

شمس مرد توانمندی است و در سخنوری همتا ندارد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد