ماهنامه شمیم شمال

گیلان، مازندران، گلستان ۰۱۹۲۴۲۱۱۰۶۰ ۰۹۳۹۴۲۱۱۰۶۰ مدیرمسئول:سیدتراب سیدجواهری سردبیر:مازیارعارفانی مدیرفنی:رحیم ناظریان

ماهنامه شمیم شمال

گیلان، مازندران، گلستان ۰۱۹۲۴۲۱۱۰۶۰ ۰۹۳۹۴۲۱۱۰۶۰ مدیرمسئول:سیدتراب سیدجواهری سردبیر:مازیارعارفانی مدیرفنی:رحیم ناظریان

خروج دام از مراتع، نجات طبیعت یا قتل عام آن؟

اختصاصی دریانیوز : چگونه است که برخی از مدیران این دولت، با اعمالی خلاف اشعار حضرتعالی بر ضد آحاد محروم و بی پناه فرمان می رانند و حقوق حقه آنها را که با مرارت و رنجهای سالهای متمادی محرومیت و کار بدون امکانات بدست آمده است را ضایع می کنند؟!  

 

 

 

اختصاصی دریانیوز : امروزه در اکثر ممالک دنیا از منابع طبیعی به عنوان یک میراث طبیعی و همچنین از فاکتورهای مهم در توسعه پایدار یاد می کنند. علاوه بر این که منابع طبیعی به عنوان تامین کننده نیازهای  ادامه حیات و بقای دیگر موجودات می باشد ، این منابع بعنوان یک ثروت ملی محسوب شده و به همه مردم تعلق دارد، لذا بهره گیری صحیح و اصولی از این منبع مهم و پر اهمیت باید با برنامه و کارکارشناسی تخصصی و عدالت صورت پذیرد.

از گذشته تا امروز طی دوره های مختلف منابع طبیعی یا همان میراث طبیعی کشورمان دستخوش تحولاتی گردید که هر کدام بنوبه وزمان خود دارای اندیشه هایی تحول گرا بودند که در صورت ایراد مورد نقادی قرار می گرفتند.


در سال های اخیر به جهت حفظ منابع طبیعی از سوی وزارت جهاد، معاونت منابع طبیعی برنامه جامعی در خصوص خروج دام ها از جنگل ها و عرصه های طبیعی ارائه شد و آغازی بر بهره برداری اقتصادی و صنعتی در تولیدات دامی گردید اما در اجرا به عکس کلام دچار تخلفات و انحرفاتی گردید که ابهاماتی در ذهن پیگیراین قضایا  ایجاد نمود و این برنامه نتایج عکس اهدافش را بدنبال داشته و خود با شعار منجی منابع طبیعی به قتل عام آن دست زده است.
نمونه این مدعا واگذاری اموال ... به یکی از افراد صاحب نفوذ شهرستان تنکابن به مساحت دو هکتار با کاربری صنعتی است. با توجه به این که در روایات بزرگان دین مکررا در خصوص توجه به ایتام و عقوبت و زشتی خوردن مال آن ها سفارش اکید شده است چگونه می توان اندیشید که انقلاب آن بزرگ مرد تاریخ ایران در سال 57 با ریخته شدن خون های بسیاری از آحاد این ملت که در جهان به بزرگترین انقلاب مستضعفین شهرت یافته  در دست اهل خود اداره می شود. باید اندکی به مردم ستمدیده حق داد و حرف های آن ها را نیز شنید.

از تجاوز و تعدی به مال مردم بی دفاع و زحمتکش و یتیم که بگذریم به برنامه دولت در بحث خروج دام از عرصه های طبیعی می رسیم. در این مهم نیز ایرادات فراوانی موجود است. مگر نه این است که طرح خروج دام ها از منابع طبیعی و عرصه های آن به جهت نجات این منابع بوده و می باشد؟! پس چرا در عمل با واقعه ای متفاوت مواجه می شویم.

به طور مثال اگر بخواهیم از کل مساحت جنگل های استان مازندران که 313 هزار هکتار است و مراتع آن 125 هزار هکتار، به هر کدام از دامداران یک هکتار زمین برای خروج درروند اجرای این طرح بدهیم. با یک حساب سرانگشتی برای خروج 5 هزار دامدار چقدر زمین از این منابع باید اعطا شود؟! چقدر باید به همه دامداران کل استان زمین اختصاص یابد؟!

با این تفاسیرآیا همین خروج دامداران به جهت حمایت از منابع طبیعی با این برنامه پر از تبلیغات و بحث و هزینه های کارشناسی، خودش به نوعی در حال از بین بردن منابع طبیعی نیست؟! آیا بهتر نبود به جای این برنامه که چه عرض کنم بی برنامگی، با آموزش صحیح، دامداران را با شیوه های اصولی و بروزدامداری در عرصه ها آشنا میکردیم و نه با اسم خروج آنها از این مناطق قمست اعظمی از آنرا با واگذاری و تغییر کاربری آن، به نابودی نمی کشاندیم؟!

حال بماند که دراین واگذاری ها هم تخلفات و عدم تعادل و تناقض بسیار به چشم می خورد. به یک دامدار برای خروج یکی دو میلیون می دهند و به یکی دو هکتار زمین مرغوب در کنار شهرک صنعتی آن هم زمینی که سالیان متمادی در مالکیت سرپرست خانواده ای بود و کشت و زرع در آن صورت پذیرفته و آثار  و شواهد آن موجود است و امروز که او در قید حیات نیست و همسر و فرزندانش بیشتر از گذشته نیازمند حمایتند و توانایی دفاع از خود را ندارند زمینشان به فرد متنفذی در غالب خروج از دام  واگذار می گردد!

آیا با توجه به این گونه تفاوت های فاحش در واگذاری در این برنامه ها باید از دامداران رنجدیده انتظار داشت فکر کنند به حقشان رسیده اند؟! یا انتظار داشته باشیم ...

حال روی سخن با ریاست جمهور پر تلاش و مردمی است، حضرتعالی با شعار رفع محرومیت و گسترش عدالت و شنیدن صدای فریاد مظلومان با آرای این مردم بر کرسی قوه مجریه تکیه زده اید. پس چگونه است که برخی از مدیران این دولت، با اعمالی خلاف اشعار حضرتعالی بر ضد آحاد محروم  و بی پناه فرمان می رانند و حقوق حقه آنها را که با مرارت و رنجهای سالهای متمادی محرومیت و کار بدون امکانات بدست آمده است را ضایع می کنند؟!

چگونه باید با این گونه اعمال عدالت را با تعریفی دیگر به این مردم معرفی نمود. در حالیکه عرایض و شکایات متعدد این گونه رفتار و بی عدالتیها به حضورتان ارائه شده است؟

منابع در دفتر دریانیوز موجود است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد